levaspara.blogg.se

Fonder och aktier från grunden: 1. Vad är en fond?
Ja, vad är det för skillnad mellan att spara på sitt “vanliga” bankkonto som man alltid haft och en fond?

Jag har hela mitt liv ägt ett personkonto hos nordea med två konton, personkonto där alla mina transaktioner sker och sen sparat pengar på kapitalkontot. Ingen ränta. Jag har det jag spar.

I fonder så kan man spara pengar och får ränta på pengarna, en procentuell ökning på det du sparat. Jag har det jag spar PLUS procentuell ränta.

Vissa “vanliga” sparkonton verkar ha en liten procentuell ränta man kan få, men fonder har vanligtvis mer.

 

Vad är en fond?

 
 
En fond är en samling av värdepapper. Värdepapper kan vara aktier* eller räntebärande tillgångar**. Du som person kan köpa andelar i fonden, då köper du indirekt andelar i alla de aktier som finns i fonden (jag utgår från aktiefonder).

Fonder anses mer trygga än aktier eftersom det är så många aktier i samlingen, risken är utspridd. Dessutom behöver man själv inte sätta sig in i de aktier som finns i fonden om man inte vill. Fondbolag och fondförvaltare tar hand om bevakningen av aktier och bedömer om det behövs justeringar.

Aktier har olika hög risk, man kan välja olika fonder allt från de som är fyllda med lågrisk aktier och fonder fyllda med högrisk aktier. Ju lägre risk → lägre avkastning***.


*Aktie: Man kan köpa in sig i aktiebolag, t.ex. HM, IKEA. Man får en ägarandel om man köper aktier 
** Räntebärande tillgångar: kan kallas/vara obligationer eller bankkonton där det endast är valutaenheten, kreditrisken, löptiden som påverkar avkastningen 
***Avkastning: Synonymer: vinst, behållning, utdelning, ränta.

Källa: https://www.avanza.se/lar-dig-mer/avanza-akademin/aktier/hur-handlar-man-med-aktier.html#hur-handlar-man-med-aktier
Källa: https://sv.wikipedia.org/wiki/Finansiell_tillg%C3%A5ng
Källa: http://www.forummag.fi/borsen-dummies-forums-investeringsvokabular/

(OBS. Jag kan ingenting egentligen, detta skriver jag ner för att komma ihåg själv och i det långa loppet kanske hjälpa andra som inte heller kan något.)
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress